ثقافة وفن / المصرى اليوم

المئات يشيعون جنازة طلعت زكريا بالإسكندرية في حضور نجوم الفن

لاقتراحات اماكن الخروج

شيع المئات من اهالى الإسكندرية، عقب ظهر الأربعاء، جنازة الفنان الراحل طلعت زكريا من مسجد العمري بمنطقة كرموز، ليواري الثرى بمقابر الأسرة بالعامود.

ووصل جثمان «زكريا» إلى مسجد العمري بمنطقة كرموز قبل صلاة الظهر، رفقة أسرته ونجليه «عمر» و«إيمي» اللذين انخرطا في نوبة بكاء حزنا على والدهما.

وشهد المسجد توافد عدد كبير من نجوم الفن للمشاركة في جنازة الفنان الراحل أبرزهم أشرف زكى، نقيب المهن التمثيلية، ومحمد لطفي، وإلهام شاهين، وبوسي شلبي، ورضا إدريس، وطارق عبدالعزيز، وأحمد رزق، ونشوى مصطفى، وبدرية طلبة، وأحمد فهمي وزوجته الفنانة هنا الزاهد، التي أعربت عبر صفحتها الشخصية على «انستجرام» عن حزنها لفقدان الفنان الراحل الذي تعتبره في مقام والدها.

ونشرت هنا الزاهد صورة تجمعها معه، وعلقت عليها: «دي آخر صورة اتصورتها في كتب كتابي مع أبويا وحبيبي وسندي اللي كبرت معاه سنين.. أنا فاتحة الصورة دي من بدري وعايزة أقولك إنك ربنا هيدخلك الجنة يا أطيب خلق الله إنت ربيت 3 بنات وكأنك أبوهم وأكتر»، مضيفة: «عايزة اقولك اني معرفتش كلمة بابا غير وانا معاك.. عمري ماقولت اصلا تقريبا بابا غير ليك.. كنت بجري عليك اول معمل حاجة غلط عشان تدافع عني قدام ماما».

واختتمت هنا: «انا عمري ما حسيت انك مش ابويا اللي مخلفني.. انا مش مصدقة اني مش هشوفك تاني واقولك زازي يا زازي.. نفسي ترجع واقولك قد ايه احنا بنحبك كلنا واقولك انك اعظم ممثل. انا بحبك اوي ومكنتش اعرف اني بحبك اوي كده. هتوحشني يا أحن انسان عرفته في حياتي.. ارجو الدعاء«.

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

قد تقرأ أيضا